ROGER REYNOLDS

Amerikansk komponist, født 1934. En af de betydeligste pionérer indenfor elektroakustisk komposition og ophavsmand til utallige værker, hvor akustiske instrumenter og computere blandes med poesi, teater, videokunst og flere andre discipliner. Reynolds har modtaget en lang række priser og udmærkelser, bl.a. fra Guggenheim Foundation, National Endowment for the Arts og National Institute of Arts and Letters. Han modtog Pulitzerprisen i 1989 for værket “Whispers Out of Time”.

OFFICIEL BIOGRAFI

Roger Reynolds, komponist, forfatter, producer og professor, pioner inden for lydspacialisering, intermedia og algoritmiske koncepter, er en utrættelig sammensmelter af forskelligartede kapaciteter og perspektiver. Hans berygtede komposition fra 1961, "The Emperor of Ice Cream", hvori de medvirkendes placering på scenen angives via grafisk notation i partituret, er blevet vidt efterlignet. Faktisk tager Reynolds i sit arbejde ofte udgangspunkt i tekst eller billeder. Hans Pulitzer-prisvindende komposition, "Whispers Out of Time" for strygerorkester, kredser om et digt af John Ashbery. FLiGHT-projektet (2012-16) opstod ud fra en samling af tekster og billeder, der strækker sig fra Platons tid til astronauternes. Projekter med individuelle kunstnere og ensembler, teaterdirektører, koreografer og forskere har ledt til udfordrende mellemmenneskelige samarbejder. Han har i årtier været en eftertragtet mentor ved University of California, San Diego.

Reynolds' værkliste viser hvor gnidningsløst tekst, elektroakustiske ressourcer og nye præsentationsstrategier kan sammensmeltes med live-instrumenter og -stemmer. "Sanctuary" (2003-2007) for slagtøjskvartet og real-time elektronik opstod fra interaktioner med slagtøjsprofessor Steven Schick. Om det skriver Gramophone: “Reynolds goes right inside sound. … Here’s the most outstandingly original view of percussion since Varèse’s ‘Ionisation’”. En nylig cyklus af duoer, SHAREDSPACE, for soloinstrumentalist og real-time elektronik, inkluderer "Shifting / Drifting" (med violinist Irvine Arditti). The Strad bemærker: “This is music that demands close attention, but repays it with startlingly abundant invention, delivered with cool authority.” Ud over fortsat kompositionsarbejde omfatter Reynolds’ nuværende projekter en innovativ samling af tekster og billeder, PASSAGE. Desuden et bogsamarbejde, der udforsker Iannis Xenakis’ kreative metoder som eksemplificeret i et hus, Xenakis tegnede til Karen og Roger Reynolds: “Xenakis Creates in Architecture and Music: The Reynolds Desert House” (Routledge, 2021). Og tillige et omfattende “Requiem for integritet”-projekt.

Roger Reynolds’ musik udgives eksklusivt af Edition Peters New York. Han har modtaget værkbestillinger fra førende symfoniorkestre: Philadelphia, San Francisco, Los Angeles, BBC, San Diego samt National Symphony Orchestra og Japan Philharmonic Orchestra. Andre værker er skrevet på bestilling fra British Arts Council, Det franske Kulturministerium og IRCAM samt fra Fromm-, Rockefeller-, Suntory- og Koussevitzky-fondene.

Reynolds’ elever har indflydelsesrige stillinger ved en lang række universiteter. Hans eget arbejde er genstand for en specialsamling hos US Library of Congress og er også repræsenteret i Sacher Stiftung i Basel samt i Geisel Library ved UC San Diego.

Roger Reynolds opfatter sin kunst som en principiel vævning af traditionelle tråde med nye impulser, der ikke stammer fra musik. Elementerne (luft, ild, vand) taler i hans værker, fx vokalstormen i VOICESPACE I: "Still" (1975) og senere i "Versions / Stages" og "The Red Act Arias". Mytisk stof er ofte en inspirationskilde, ligesom psykoakustikken er det. Forskning i Sacher Fondens samlinger resulterede i publikationer om Varèses konceptualisering af "rum": "The Last Word is Imagination: Part I and II".

Reynolds opfatter komposition som "en belysningsproces”, en vej mod (lejlighedsvis) klarhed i turbulente tider. Han søger tilfredsstillelsen ved at opstille og opleve uventede forbindelser, ved at bringe musikkens opløftende kraft ind i det offentlige rum, og ved at engagere sig i andre kunstarter og kunstnere for at opdage nye sammensmeltninger af indtryk og indsigt, der kan “forbedre the human experience”.

www.rogerreynolds.com / oversat af M. Reumert